انواع کاتالوگ

طراحی کاتالوگ وسیله به نمایش گذاشتن تخصص و ظرافت طراحی، طراح است! کاتالوگ با در بر داشتن اطلاعات محصولات و همچنین توضیح فعالیت شرکت مربوطه، یکی از مهم ترین بخش های معرفی محصولات و برند سازی آن ها است که تاثیر فوق العاده ای در جذب مخاطب نسبت به استفاده از محصول یا خدمات فوق دارد. کاتالوگ دارای طرح روی جلد و محتوا می باشد که در این میان طرح روی جلد بسیار حائز اهمیت است، در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ صنعتی در واقع کاتالوگی است که در بخش معرفی صنعتی اقدام به تهیه آن می کنند، این کاتالوگ دارای نقشه های صنعتی، سه بعدی و همچنین مشخصات صنعتی خدمات یا محصول خواهد بود و اطلاعات تخصصی در خصوص یک محصول ارائه خواهد نمود.

کاتالوگ جنرال شرکتی

کاتالوگ جنرال یا شرکتی همان کاتالوگی است که در اکثر نمایشگاه های تخصصی جهت معرفی شرکتها و موسسات استفاده می شود، در کاتالوگ جنرال اطلاعاتی همچون رزومه فعالیت شرکت، محصولات و خدمات آن و همچنین افق های پیش رو در آن قرار دارد.

کاتالوگ محصولات

کاتالوگ محصولات در واقع پکیجی از اطلاعات محصولات تولید شده و یا ارائه شده توسط شرکتی خاص می باشد، که با هدف شناساندن آن به مشتری و ایجاد فرصت انتخاب برای مخاطب آن، طراحی و منتشر می شود. کاتالوگ محصولات با ارائه اطلاعات کاربردی و مهم برای مخاطب یک محصول و همچنین درج عکس آن، یکی از روشهای معرفی محصولات است.

طراحی طرح روی جلد کاتالوگ

طرح روی جلد، اولین لایه در جذب مشتری است که ارتباط مستقیم با شخصیت سازی محصول و برند آن در مخاطب دارد، طرح روی جلد کاتالوگ در صورتی که با تحلیل دقیق بازار هدف مخاطب طراحی شده باشد، و تیم طراحی حرفه ای لوگو دیزاین، با اتد بای مختلف در نهایت یک طرح را انتخاب و اجرا نموده باشند، درصد موفقیت جذب و متقاعد نمودن مخاطب از مشاهده محصول نهایی طراحی کاتالوگ بسیار مورد توجه خواهد بود.

در لوگو دیزاین با شناخت بازار هدف شما و همچنین شناسایی مخاطبین شما، طراحی کاتالوگ انجام می شود، این طراحی مطابق سلیقه مخاطب و کارفرما خواهد بود و قطع به یقین نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

طراحی صفحات داخلی کاتالوگ

در اینجا تصور کنید، مخاطب با مشاهده طرح روی جلد کاتالوگ مجذوب و مشتاق کسب اطلاعات بیشتر از شماست، با باز نمودن کاتالوگ بخش مهم دیگری را مشاهده می نماید که تا کنون زیر ساخت آن را محیا نموده بودیم، در این بخش مخاطب انتظار مشاهده محتوایی از عکس، مشخصات، لوگو و اطلاعات محصول یا خدمات دارد، علاوه بر این محتوا، ظاهر و گرافیک صفحات داخلی نیز حائز اهمیت می باشد، همان گونه که مثال زده شد، مخاطب با مشاهده جلد کاتالوگ مشتاق مطالعه بیشتر شده و گام اول موفقیت در ارائه یک کاتالوگ مناسب را تا اینجا به درستی برداشته ایم، حال می بایست نیاز مخاطب در مشاهده اطلاعات بیشتر در صفحات داخلی نیز بر آورده گردد تا بتوان گفت طراحی و ارائه کاتالوگ شما موفقیت آمیز بوده و هزینه آن قطعا جزو تبلیغات شما محسوب میگردد نه ضد تبلیغ!

اصول طراحی صفحات داخلی کاتالوگ

در طراحی صفحات داخلی می بایست به اصولی پایبند بود، این اصول بخشی با دانش طراحی کاتالوگ و بخش دیگر با خلاقیت طراح و همچنین سلیقه مشتری معین میگردد. طراح با معین نمودن اصول طراحی صفحات داخلی که شامل انتخاب رنگ و طرح همسو با طرح روی جلد و همچنین ساخت چارچوب خاص در طراحی صفحات داخلی پیش می رود. طراحی صفحات داخلی در گام نخست با مشخص نمودن محتوا اتفاق می افتد، دقت داشته باشید محتوا می بایست مورد نیاز مخاطب باشد و ارائه اطلاعاتی که مخاطب علاقه و نیازی به دانستن آن ندارد، یکی از اشتباهات بزرگ در طراحی کاتالوگ توسط افزاد فاقد صلاحیت طراحی است.

طراح وظیفه دارد کار فرما را نسبت به این اصول مطلع نماید، چراکه ارائه اطلاعات زیاد از حد و غیر ضروری صرفاً با شلوغ نمودن صفحات کاتالوگ، سرنوشت یک ضد تبلیغ را برای شما رقم خواهد زد. پس صرفاً به ارائه اطلاعات کلی، دقیق و مهم برای مخاطب اکتفا کنید.

حتما بخوانید :

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که شاید در ابتدا ذهن افراد را به خود مشغول کرده باشد. کارت ویزیت در کلامی خلاصه و رسا، وسیله ای است جهت معرفی شما به طرف مقابل و سپس به ارائه راه های تماس با شما می پردازد. با استفاده از کارت ویزیت دیگر نیازی نیست شما شماره تماس، ایمیل و آدرس خود را به صورت دستی یادداشت کنید بلکه این کار از قبل در قالب یک کارت ویزیت اجرا شده است. برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که کارت ویزیت در واقع تنها جنبه تبلیغاتی داشته و جهت بازاریابی استفاده می شود. در صورتی که این طور نبوده و کارت ویزیت در واقع یک رابط خوب جهت معرفی و برقراری تماس با شما می باشد. شاید در تعریف این که کارت ویزیت چیست؟ برخی به اشتباه آن را وسیله ای تجملاتی و لوکس قلمداد نماید. در صورتی که این وسیله یک بخش مهم برای معرفی شما منظور شده بنابراین باید در طراحی آن دقت کافی و کامل صورت گیرد و از ایده های خلاقانه در آن بهره برد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارت ویزیت و خلاقیت در طراحی آن

یکی از بخش های مهم در ایجاد یک کارت ویزیت بخش طراحی آن و نوع خلاقیت در طراحی کارت ویزیت می باشد. داشتن ایده های خلاقانه سبب بازدید بهتر این وسیله و ارتباط با شما می گردد. در واقع خلاقیت در طراحی کارت ویزیت سبب می شود کارت ویزیت شما کاربردی شده و مورد بازدید قرار گیرد. امروزه افراد و صنوف مختلف هر یک به طور مستقل جهت معرفی و برقراری ارتباط دارای شماره تماس می باشند. در این بین ایجاد خلاقیت در طراحی کارت ویزیت سبب خواهد شد کارت ویزیت شما در معرض دید بیشتری قرار گرفته و مورد استقبال قرار گیرد. ایجاد خلاقیت در کارت ویزیت باید به نحوی باشد که ماهیت کارت ویزیت را که برگه ای کوچک با مشخصات انحصاری فردی می باشد را از بین نبرده باشد. استفاده از لوگو و طراحی شرکت و یا مکانی که در آن کار می کنید بر روی کارت ویزیت بخش مهم و اصلی در طراحی این وسیله می باشد. استفاده از نمادهایی که به نوعی به حرفه و کار شما مرتبط می باشد می تواند به ترغیب بیشتر افراد به سمت منجر شده و در واقع به عنوان یک وسیله شناسایی جهت شما منظور می شود.

خلاقیت در طراحی کارت ویزیت با استفاده از نمادهای حرفه ای مشاغل و روش های نوین و مدرن و سازگار با این نوع از تبلیغات می تواند بسیار موثر بوده و سبب جذب بهتر افراد شود. چناچه کارت ویزیت مناسبی طراحی کنید به شکلی که مورد مصرف علاوه بر معرفی داشته باشد به طور مثال یک کارت ویزیت بر روی جاکلیدی و… می تواند سبب شود تا افراد این وسیله را به طور مداوم استفاده کرده و آن را به عنوان یک وسیله یکبار مصرف و یا زاید استفاده نکنند.

روش طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت، همان کارت کوچک طراحی شده، کوچک ترین و اثر گذار ترین معرف برند و فعالیت شما است که طبق تحقیقات انجام شده، در کمتر از ۱۰ ثانیه حس خاصی نسبت به برند شما در ذهنیت مخاطب شکل می گیرد که آینده همکاری و مراودات آن ها را با شما رقم می زند. در واقع یکی از اثر گذار ترین ابزار تبلیغاتی و برند سازی است که بصورت فشرده  اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می دهد. طراحی کارت ویزیت نیازمند خلاقیت، دانش و تخصص طراحی است که در مجموعه لوگو دیزاین با چاشنی برندینگ همراه است، در این گونه طراحی با شناخت مخاطب هدف شما طراحی منطبق بر آن انجام می شود و محصول نهایی کارت ویزیتی در خور شخصیت برند شما خواهد بود.

 

پارامتر های مهم در کارت ویزیت

 

همانطور که گفته شد، کارت ویزیت یکی از مهم ترین و کوتاهترین شناسه ی هویتی یک شرکت،برند یا شخص است در نتیجه اطلاعاتی که در آن قرار دارند بسیار حایز اهمیت است، پارامتر های مهم در کارت ویزیت شامل لوگو، نام تجاری، راه ارتباطی نظیر تلفن، ایمیل یا آدرس شبکه های اجتماعی، اطلاعات مختصری در خصوص حوزه فعالیت و تخصص است. بدین ترتیب مشتری با در دست داشتن کارت ویزیت شما ضمن آشنایی با شما و حوزه تخصصی فعالیتتان امکان ارتباط با شما را به وسیله اطلاعات تماس پیدا می کند. پیامد عدم درج اطلاعات صحیح و کامل در کارت ویزیت موجب سلب اطمینان مشتری شده و گامی در جهت تضعیف برند و کسب و کار شما خواهد داشت.

 

چگونه کارت ویزیت ماندگار طراحی کنیم

کارت ویزیت جزو مهم ترین اثر اولیه شما در مخاطب است، در صورتی که مخاطب حسی مثبت در خصوص فعالیت شما پیدا کند و همچنین زمینه فعالیت و تخصص شما را در راستای نیاز های خود ببیند، اقدام به نگهداری کارت ویزیت شما می نماید، این کارت ویزیت ممکن است در میان ده ها یا صدها کارت ویزیت دیگر در آرشیو مشتری باقی بماند و پس از مدتی هیچ وجه تمایزی نسبت به سایر کارت ویزیت ها نداشته باشد که مجدداً جهت استفاده از خدمات و برند شما، انتخاب شود؛ پس نیاز به طراحی خاص و ایجاد تمایز با سایر کارت ویزیت ها یکی از بهترین گزینه ها در جهت ماندگاری طرح است.

حال باید بدانید چگونه امکان ایجاد این تمایز و در نتیجه ماندگاری در کارت ویزیت میسر می گردد؟

خلاقیت ! استفاده از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت نتیجه اینچنینی خواهد داشت، با فکر و تحلیل مخاطبین هدف و همچنین زمینه فعالیت می توان المان های کاربردی و خاصی انتخاب نمود که کارت ویزیت به همان شکل و فرم و کاربرد خاص طراحی شود، با ارائه یک مثال این بحث را واضح تر بیان میکنیم.

طراحی کارت ویزیتی که دارای کاربردی بجز ارائه اطلاعات به مشتری باشد، بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت، چراکه مخاطب به جهت کاربردی بودن کارت ویزیت نگاه مثبت تری نسبت به آن خواهد داشت و امکان جذب مخاطبین بیشتر به دلیل خلاقیت در طراحی و کاربرد کارت ویزیت بسیار بالا خواهد بود، علاوه بر این، مخاطب به ندرت چنین کارت ویزیتی را به دور خواهد انداخت و راز ماندگاری بیشتر کارت ویزیت این گونه خواهد بود.

حتما بخوانید :

نکات طراحی بنر تبلیغاتی

بنرها در واقع یکی از وسایل تبلیغاتی مدرن محسوب می شوند، که امروزه بسیاری از افراد و شرکت ها جهت تبلیغات محصولات و خدمات خود از آن استفاده می کنند. بنرهای تبلیغاتی در ابعاد و اندازه و فرمت های گوناگونی تهیه می شود و در واقع دارای ترکیبی از نوشته و عکس های تبلیغاتی هستند که جهت راهنمایی خریداران به سایت و یا مکان مورد نظر جهت خرید و بازدید به کار می رود. بنابراین باید بنر به شکل مناسبی طراحی شود تا سبب جذب مخاطبان بیشتری به سمت شما گردد. در طراحی بنرهای تبلیغاتی باید به نکات  اصلی و ضروری در طراحی توجه کرد که در ادامه به آن اشاره می شود.

نکات مهم در طراحی بنر تبلیغاتی

 

حجم و اندازه مناسب جهت ایجاد طراحی بنر بسیار ضروری است و در واقع سبک و کم حجم بودن اصلی ترین ویژگی بنر تبلیغاتی محسوب می گردد. داشتن جذابیت بخش بعدی در طراحی یک بنر می باشد. جذابیت در واقع اولین چیزی است که سبب می شود تا کاربر به مشاهده یک بنر تبلیغاتی بپردازد. بنابراین چناچه تمایل دارید تا مخاطبان به سوی شما روانه گردد باید در طراحی بنرهای تبلیغاتی خلاقیت و جذابیت را چاشنی کار کنید.

در بین بنرهای تبلیغاتی، بنرهای متحرک جذابیت بیشتری دارند و می توان آن ها در دو فرمتswf , gif  به شکل مناسبی پیاده سازی نمود. بنرهای با فرمت swfیا همان فلش به دلیل این که به شکل انیمیشن های زنده طراحی می گردند بیشتر مورد توجه هستند.

رنگ بخش مهم دیگری در طراحی بنر می باشد. رنگی باید جهت بنر انتخاب شود که علاوه بر جلب نظر کاربر به او حس خوبی القا کند. بنابراین نباید از رنگ های منزجر کننده در طراحی بنرهای تبلیغاتی خود استفاده کنید. بنابراین استفاده از ترکیب رنگ های گرم و گیرا یکی از ابزارهای طراحی موفق بنر تبلیغاتی منظور می گردد. سایز استاندارد و مناسب جهت طراحی بنرهای تبلیغاتی خود را انتخاب کنید. غالبا در طراحی بنرهای تبلیغاتی اندازه های ۱۲۰*۱۲۰، ۱۲۰*۲۴۰، ۲۰۰*۳۰۰ و… مناسب طراحی بنرهای تبلیغاتی می باشد. البته برخی موارد دیگر از جمله مکان های تبلیغاتی و مقدار فضا را نیز باید در نظر داشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید برای طراحی بنر تبلیغاتی خوب حتما نباید یک اندازه استاندارد بنر را از هر آنچه در دست دارید پر کنید بلکه تنها کافی است پیام خود را به خوبی به مخاطب خود در آن انتقال دهید. از جمله بخش های مهم جهت انتقال پیام به مخاطبان در بنرهای تبلیغاتی عکس ها و تصاویر استفاده شده در آن ها هستند، بنابراین باید جهت هر چه بهتر شدن انتقال پیام تصاویر مناسب و با جذابیت بیشتر را در آن قرار دهید. در بنر تبلیغاتی خود به هیچ وجه از شلوغ کاری و یا سادگی بیش از اندازه استفاده نکنید. سعی کنید کلمات جادویی و مناسبی را جهت بنر تبلیغاتی خود انتخاب کنید تا با خوانده شدن آن توسط مخاطب سریعا به سمت شما روانه گردند.

اما مهم ترین بخش جهت طراحی بنر تبلیغاتی استفاده و کمک از یک گروه خوب و حرفه ای و با سابقه و تجربه خوب در این زمینه است این را در نظر داشته باشید همیشه کار را باید به کاردان آن سپرد  تا نتیجه مطلوبی از آن حاصل شود.

حتما بخوانید :

طراحی کاتالوگ حرفه ای

در طراحی کاتالوگ حرفه ای بایستی بین متن و تصاویر تعادل وجود داشته باشد. طراحی کاتالوگ های زیبا بعنوان ابزاری قدرتمند برای شرکت و کسب و کار شما عمل می کنند و دارای توابعی در ایجاد نگاهی عمیق به شرکت شما، فروش و بازار محصولات و نمایش اطلاعات ارزشمند در مورد آن ها می باشند. طراحی کاتالوگ با کیفیت بالا اطلاعات مفید گوناگونی را به مشتریان و مخاطبان بالقوه شما ارائه می دهد. به یاد داشته باشید که کاتالوگ ویترین محصولات و خدمات شماست.

مراحل طراحی کاتالوگ حرفه ای

 

مراحل طراحی حرفه ای خوب شامل:

·       داشتن برنامه ریزی برای طراحی کاتالوگ حرفه ای

·       سازماندهی تصاویر و متون به روشی هوشمندانه

·       طراحی کاتالوگ، با گرافیک با کیفیت بالا جهت ارتقا محصولات و خدمات کسب و کار

·       استفاده از تصاویر حرفه ای با وضوح و شفافیت بالا

·       کپی رایت حرفه ای و غلط گیری

·       چاپ باکیفیت

مشخصات کاتالوگ حرفه ای

 

از مشخصات کاتالوگ حرفه ای داشتن قوانین و ویژگی هایی است که بایستی در طراحی و محتوای آن رعایت شود. قوانین طراحی کاتالوگ خوب عبارتند از:

۱٫     فراهم آوردن موجبات خرید افراد و مشتریان

گاهی مردم برای برآورده ساختن نیاز خود خرید می کنند اما بیشتر اوقات خرید آن ها بدلیل نقصان یا خواسته های آن ها صورت می گیرد. آن ها چیزی را می خرند که می خواهند داشته باشند چرا که حس خوبی در آن ها ایجاد می کند. یعنی رضایت آن ها از مبادله پولی که بسختی آن را بدست می آورند با محصول و خدماتی که شما آن را با طراحی کاتالوگ حرفه ای ارائه می دهید. این یک هنر ایجاد تمایل برای خرید مطابق میل مشتریان جهت رسیدن به یک هدف خاص است و برآورده ساختن تمایلات آن ها موجب فروش بیشتر خواهد شد.

۲٫     تصاویر، نسخه برداری و عناصر صفحه

میزان کردن و تنظیم تمام عناصر در طراحی کاتالوگ در تمامی سطوح، متن و نسخه برداری ها نباید به توصف جزئیات محصولات جهت ایجاد تصمیم به خرید در مشتریان ختم شود. باید به خوانندگان نشان دهد که چگونه این آیتم ها آن ها را در رسیدن به یک هدف خاص یاری خواهند کرد.

۳٫     برای مخاطبان خود طراحی کنید.

طراحی کاتالوگ Business-To-Business یا B2B بسیار متفاوت از یک طراحی کاتالوگ Business-To-Customer یا B2C است. افراد جوان به انواع کاتالوگ ها نگاهی متفاوت از افراد مسن تر دارند. تطابق کاتالوگ با اهداف و خواسته های مخاطبان برابر است با موفقیت در فروش و جذب مشتریان و مخاطبان بیشتر.